Vilken morgon...

Vaknar av att våra, underbara kära, grannar väljer att borra i betongväggen precis där jag ligger och sover. Vilken start på dagen, att vakna irriterad!

Just nu håller plutten på att sparka och ha sig i magen. Det bästa jag vet =)

Idag blir det en väldigt lugn dag. Älsklingen ska hjälpa mig och handla efter att han slutat. Sen ska han åka till Halmstad där han ska hjälpa sin syrra att flytta. Så i natt ska jag sova helt själv här hemma. Det vet jag inte riktigt om jag tycker om :P Idag blir det alltså en dag hemma. Se vad jag kan rora mig med idag!?

Sitter även och skriver inköpslista, man jag kan verkligen inte komma på någon mat som vi kan äta nästa vecka!? Tips någon? =)


2010-09-23

Nu har jag visst inte skrivit på några dagar igen. Men det händer inte så mycket just nu så de finns inge roligt att skriva om. Eller dagarna bara rullar på, känner att jag har vart hemma för länge nu!

Har läst ut bok nummer 2 på en vecka, så nu har jag börjat på bok nummer 3! Ska bli spännande, är helt fast. Tur att man är "hemma" hela dagarna så man kan tillåta sig själv att försvinna in i böckernas värld =)

Tänkte att det var onsdags idag men det är ju faktiskt torsdag, så igår gick vi in i vecka 29! Jätte mysigt, plutten i magen sparkar och styr i magen. Helt underbart! Vi längtar så mycket efter dig!

gravid.se står det om vecka 29:

"Förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av
magen och barnet. När du börjar närma dig slutet av din graviditet
känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver
extra mycket vila.

Barnets vikt är ca 1,4 kg och längden runt 26 cm
från huvud till stjärt. Det fortsätter att lägga på hullet, samtidigt
som hjärnan och de inre organen växer till sig. Nu finns det inte plats
för akrobatik konster i livmodern längre, men barnet kan
fortfarande sträcka ut sig och sparka. Barnets huvud står i
proportion till den övriga kroppen. Hjärnan växer
mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt.

Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur.
I ögonhålorna rör sig ögonen och barnet börjar
bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter. Det kan
också skilja på naturligt och artificiellt
ljus genom livmoderväggen."


                                 

Regn..

Usch, vilken tråkig dag. Bara regn och regn. Sitter hemma och funderar på vad jag ska göra. Älsklingen har precis gått iväg och ska spela golf tävling. De e tokiga som ska ge sig ut i regnet. Idag känns det som om det aldrig kommer sluta regna!

Vad gör alla andra idag?

Boknörd...


Första boken är KLAR!!! Har vart som fastklistrad i boken Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer. Nu är det bara att börja på bok två! =)


Vecka 28

I onsdags gick vi in i vecka 28!!


"Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också
 påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under
denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade.
Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca
4,5-5,5 kg
, där barnet utgör ca 3-3,5 kg.
Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm
och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen.
Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.


Ditt barn är nu ca 25 cm långt från
huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas
och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass
 färdigutvecklade att det
klarar av att andas luft.

Fortsätt att prata med ditt barn för vid
det här laget har det vant sig vid din röst.

Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer
barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag
är barnet livsdugligt, vilket gör att
det måste registreras om det föds."

                                                      Källa: Gravid.se


Till Min Älskade Mamma

Igår fick jag ett sms av mamma där det stod att hon tyckte att jag inte skrev tillräckligt mycket i min blogg. Hon tittade ju varje dag =) Älskade mamma, klart att jag ska skriva lite mera för din skull!

De senaste dagarna har jag inte suttit vid dator alls, har haft fullt upp och när jag väl är hemma så har jag fastnat i en bok. Tiden bara försvinner iväg när man försvinner in i "böckernas värld".

I veckan har jag, träffat Mamma, Amanda och sötaste Neliah i Måndags. Fick (fick och fick, jag köpte) äntligen lite kläder, så jag slipper bryta ihop i ångest innan jag kliver utanför dörren. I Tisdags så träffade jag Syrran och finaste Neliah igen och jag träffade även Eriks storasyster, vilket var mycket trevligt! Sen på onsdagen träffade jag Sarah och hennes söta Axel och igår var jag på vattengympa.

Det är vart härligt att ha en hel vecka med saker inplanerade, även om det mesta har varit spontana saker. Veckan har gått väldigt fort och jag ser fram emot att det är fredag idag. Älsklingen och jag var och handlade igår så vi slipper det idag. Idag kan vi bara göra saker som vi vill! Det som vi har planert idag är bara att vi ska gå och förtidsrösta!


Vill bara skriva också att jag har VÄRLDENS BÄSTA MAMMA!



GOD NATT...


Blir inte att man skriver så mycket på helgerna och speciellt denna. Har haft fullt upp! Älsklingen och jag har nämligen tapetserat och nu är allting klart. Det gick fort och smärtfritt. VI ÄR BÄST! Imorgon kanske jag lägger upp någon bild så får ni se hur det blev!

Nu har Älsklingen gått och lagt sig i sängen och sover som en stock. Jag känner mig ovanligt pigg, så jag hamnade framför datorn samtidigt som jag sitter och tittar på Mamma Mia. Vi konstaterade förut att det finns väldigt många bra låtar!

Imorse fick Erik se hur plutten, i min mage, låg och sparkade. Åå jag tycker att det är så mysigt att ligga och titta på när magen ligger och guppar! =) Specellt i morse när Erik var hemma och fick se! Jag längtar så mycket till december.

Har fått en känsla av att jag väntar på vintern. Jag vill se första snön falla, jag längtar till advent så man får ta fram alla fina advensljusstakar - det bästa jag vet! och så längtar jag säkert ännu mera för att jag vet att plutti kommer! Men jag tyckte att det var så himla mysigt i vintras med en ordentlig vinter. Så nu efter den fina sommaren väntar jag bara på att kyla och snö ska komma!

Nu är det nog med flum, filmen slutar snart och då är det sängen som gäller. Ska bara säga en sak till Erik Thörn jag älskar dig över allt annat!

11 September tankar



Sitter och väntar på att Älski ska äta klart sin frukost så vi kan börja att städa ur rummet som vi ska tapetsera idag! Våran plan är att vi ska spakla nu och förhoppningsvis hoppas vi på att det ska torka under dagen så vi kan börja tapetsera senare i eftermiddag kväll! Är vi optimistiska?


Fredags styr!


Pizzabak, städning och snart kommer Olof och Annie som tapetserat hela eftermiddagen! Imorgon är det våran tur. Då är det tänkt att pluttens rum ska göras i ordning! I alla fall spaklas. På söndag är det IKEA som gäller!

Det här är min helg!
Underbart, älsklingen ska vara hemma tillsammans med mig hela helgen lång!!


Skinkröra!

Ikväll blev det bakad potatis och skinkröra till middag. Underbart gott!




Recept på skinkröra till 4 personer

300g skinka
2st gröna äpplen
3/4 purjolök
1 burk majs
Citronsaft
Pepparrot
1 burk creme fraich
Majonäs efter smak
Peppar

Bara att hacka i bitar, smaka av och blanda ihop!


Om jag kunde drömma

Har just läst klart Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Handlar om en hundraåring, Allan Karlsson, som rymmer från sin 100 års dag. Rekomenderar den starkt om man vill ha en rolig bok!

Nu har jag blivit rekomenderad att lästa Stephenie Meyers Twilightböcker. Var och köpte alla fyra idag så jag hoppas verkligen att de e bra. Vill verkligen fastna i böckerna så tiden bara rinner iväg om dagarna! På boken stod det: "Varning: vansinnigt beroendeframkallande!" Vilket låter bra i min mening! 


                                

Vattengympa!



Nu är det vattengympa på gång, ska bli skönt at komma i varmt vatten å bara "slappna" av lite :D



Bild från i sommras


Vecka 27

Idag fick jag ett gulligt sms från Erik där det bara stod V27 :D
Och det stämmer bra, onsdagar är den dagen vi går in i en annan vecka och idag går vi in i vecka 27!

Idag har jag varit hos min syster och mosters gull Neliah! Känns bra att sysselsätta sig med något och träffa lite folk om dagarna. Imorgon är det vattengympa som står på schemat.



Om vecka 27 står det:

"Nu har du kommit till sista veckan i graviditetens andra tredjedel. Din
mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din
kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor
som spelar in är mängden fostervatten.

Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg.
Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett.
Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt.
I den här fasen
suger barnet ofta på tummen
och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske
kan det även ha en tröstande funktion.
Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna
är nu fullt utvecklade
. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas.
Nu uppfattar
ditt barn ljusskiftningar
och studier visar att om man lyser med en ficklampa
på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första
synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför
många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta
för att skydda ögonen eget födseln."
                                                                                                        Gravid.se



Till Min Älskling!

Idag har jag vart duktig, i alla fall på eftermiddagen! Då har jag bakat bröd, makalösa och fina rosa kärleksmaränger! Allt till min fina älskling, tycker att han är värd det efter allt som han jobbar och sliter!




Det här stod på köksbordet och överraskade älski när han kom hem!
(Mjölet på duken kan vi ju låtsas om att vi inte ser ;) )









Marängerna blev en favorit hos min Älskling!


Till Camilla!

Va kul att du hittade hit Camilla och vilken fin blogg du har, http://vitaboet.blogspot.com/ Länkar till den så alla kan gå in och läsa!

Jaa tänk att alla har blivit så stora, skaffar barn, gifter sig, flyttar till ett annat land och köper hus. Alla hittar på olika roliga saker att pyssla med! Tänker ofta på hur vi lekte som barn hemma på korsgatan. Kommer ihåg allt som om det vore igår!

Hoppas att du har det bra i Oslo, om jag har fattat rätt att det är där du bor?! Har sett några av de fina bröllopsbilderna :) Längtar till mitt eget bröllop.

                                 
                                                                              Kärlek

2010-09-06


Sitter och väntar på att Erik ska komma hem från jobbet, som vanligt känns det som, men idag ska vi på barnmorskebesök vid halv tre. Så jag tror att han kommer snart!

Erik hade även hämtat våran bil på rejmes som har blivit klar idag. De hade till och med bytt ut våran trasiga lampa helt GRATIS, tack Rejmes! :)

Igår storstädade jag och Erik köket, gjorde sån där otacksam städning. Man håller på i flera timmar, men sen när det är klart så syns det ingenting. För det man städat syns bara när man öppnar skåpen :P Men frächare känns det i alla fall!

Ikväll är vi bortbjudna på mat! Ska bli underbart gott!

2010-09-04

Igår kväll var det trevligt, Olof och Annie var hemma hos oss, vi beställde kinamat och tittade på fotboll. Sverige vann! =) Olof och Annie ska flytta in i en två bara två hus ifrån oss, tycker vi ska bli kul. Vi var där och tittade igår. Tror att det kommer att bli jätte fint när ni har fått nya tapeter och målat överallt!


Igår fick man en påminelse om hur skört livet igentligen är och hur sorgligt det kan vara. Samma dag som någon har den bästa dagen i livet så kan en annan ha den värsta dagen i livet. En annan gnäller om lite ryggvärk, men man har det nog ganska bra i alla fall. Man får lite perspektiv på saker en sån här dag.


Älsklingen är och jobbar idag igen, men kommer hem vid 17. Längtar efter dig!


MorgonTankar

Erik har gått till jobbet för en timme sen ungefär och inte kan jag somna om idag. Gu va segt det är att gå hemma hela dagarna. Nu har vi även lämnat in våran bil på rejmes, så nu tar jag mig verkligen inte någonstans.

Det är så jobbigt att ha så ont i ryggen, det trodde jag ju inte att man skulle få världens foglossning. Var på vattengympa igår i hopp om att det kommer kännas lite bättre. Skönt att röra lite på sig i alla fall.

På måndag ska vi på barnmorskebesök, längtar massor. Ska bli så kul och se hur den växer och att få höra hjärtslagen. Så mysigt!

Nu vaknade plutti till liv i min mage, ligger å sparkar och rör sig. Det är så himla roligt att ligga och titta på när det stutsar i magen :)

Idag är det fredag och då slutar Älsklingen kl 12.30 Han ska inte jobba över idag som han har gjort hela veckan. Så äntligen ska jag få lite sällskap här hemma! =)



Bild på Erik, min älskling, från i sommras när vi var på öland!




Idag ägnar vi en tanke åt den bortsprugna 49 åringen!

Vecka 26

Igår gick vi in i vecka 26, både spännande och kul!! Vill att veckorna ska gå jätte fort så att lilla plutten kommer snart =)

Om vecka 26 står det..

"Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och
väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare
och smidigare, för att den skall orka bära kroppen.
Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer
till sig mer och mer. Med lite tur kan man
höra
barnets hjärtslag genom att någon lägger örat
mot din mage
. Ögonen är nu färdigbildade och barnet
har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud
reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan
det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier
som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka."
                                                                                      Gravid.se